9 maart: De Avond van het Wonen

In onze gemeente moet je lang wachten op een huis. Vooral als je voor het eerst een huis wilt huren of kopen. Of als je kleiner wilt gaan wonen. Of als je inkomen niet zo hoog is. Er zijn te weinig betaalbare huizen om te huren of kopen.

Daarom organiseren Progressief Woerden en PvdA/GroenLinks De Ronde Venen in het kader van de verkiezingen “De Avond van het Wonen”, een inwonersgesprek, waarbij iedereen welkom is. In alle verkiezingsprogramma’s speelt dit thema een grote rol.

Coby Franken (lijsttrekker Progressief Woerden) en Loes Ypma (oud-wethouder te Almere) gaan met een aantal gasten in gesprek over de meest prangende vraagstukken en mogelijke oplossingen zoals meer sociale huur, zelfbewoningsplicht en alternatieve woonvormen zoals Tiny Houses.

Met:

• Mirthe Biemans, volkshuisvester en medeorganisator van Woonprotest Utrecht. Zij gaat in op wat gemeenten zelf kunnen doen om de woningnood te bestrijden en welke ontwikkelingen we zien in de landelijke politiek.
  • Marguerite Boersma, raadslid voor Progressief Woerden en neemt een flinke dosis werk en levenservaring mee! Ze zal de inzet van Progressief Woerden voor de verkiezingen, op het gebied van wonen toelichten.
  • Esther Grondijs, raadslid voor PvdA/GroenLinks in De Ronde Venen. De gemeente De Ronde Venen en de gemeente Woerden zijn beide afhankelijk van Stichting Cazas Wonen (GroenWest) voor zowel aanbod als verdeling van sociale huurwoningen. De woningstichting speelt een sleutelrol in de oplossing van de woningnood, meent zij.
  • Als de agenda van de provincie het toelaat schuift ook gedeputeerde Rob van Muilenkom (PvdA) aan waarbij hij ingaat op de rol van de provincie en de challenge doorstroming.

Aanvang: 20.00 uur

Iedereen is welkom.

Dit digitale themacafé is georganiseerd om van gedachten te wisselen, de dialoog te bevorderen en de afstand tussen inwoners en politiek te verkleinen.

Wil je de bijeenkomst terugluisteren? Deze is via Spotify als podcast terug te luisteren: