Esther Grondijs neemt afscheid en ontvangt Koninklijke onderscheiding

Esther Grondijs nam op dinsdagavond 29 maart 2022 afscheid van de gemeenteraad. Zij had besloten om zich na vier termijnen niet opnieuw verkiesbaar te stellen. Bij haar afscheid werd Esther benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau voor haar inzet als gemeenteraadslid in de gemeente Abcoude en, na de herindeling, in de gemeente De Ronde Venen.

Fractievoorzitter Pieter Kroon: “We zijn Esther ontzettend dankbaar voor haar jarenlange en tomeloze inzet voor de lokale samenleving, de gemeenteraad en voor PvdA/GroenLinks in het bijzonder. De Koninklijke onderscheiding is dan ook meer dan verdiend. We zullen haar gaan missen!”

Raadslid sinds 2008
Esther werd in 2008 raadslid voor de PvdA in de gemeenteraad van Abcoude. Na de herindeling bleef ze raadslid voor PvdA/GroenLinks in De Ronde Venen. Sindsdien heeft ze in de raad gezeten met een bewust gekozen onderbreking tussen 2016 en 2018.

In 2016 besloot Esther namelijk om terug te treden uit de gemeenteraad om ruimte te geven aan nieuw talent, de huidig fractievoorzitter Pieter Kroon én om tezamen met inwoners een burgerinitiatief op te zetten voor het realiseren van een zwembad met sportzalen en ontmoetingsruimte in Abcoude. En met succes: Het Sporthuis Abcoude staat er!

In 2018 werd Esther opnieuw gekozen in de gemeenteraad met ruim 500 voorkeursstemmen. Zij had als portefeuille onder meer inwonersparticipatie, of zoals zij het noemde: overheidsparticipatie. Esther wil zich nu op provinciaal niveau inzetten voor de dossiers energietransitie en woningnood en gaat meeschrijven aan het verkiezingsprogramma van de PvdA voor de Provinciale Statenverkiezingen van maart 2023. Esther blijft actief in het lokale Ombudsteam van PvdA/GroenLinks.

Afscheidswoorden
Fractievoorzitter Pieter Kroon en raadslid Ernst Schreurs spraken Esther toe tijdens de afscheidsvergadering. Lees hier de woorden die zij uitspraken.