Motie voor vrijlating Faiza en de andere Arctic30 aangenomen

freefaiza_abcOp 18 september jl. zijn 28 activisten van Greenpeace en twee fotografen opgepakt in internationale wateren door de Russische autoriteiten, omdat zij protesteerden tegen een Russisch boorplatform. Één van de gevangen genomen activisten was Faiza Oulahsen, die tot twee jaar geleden in Mijdrecht woonde en daar eerder actief was in de gemeentepolitiek.

De reden van het protest, waren de plannen van Gazprom om te gaan boren in het kwetsbare Noordpoolgebied. Greenpeace wilde via het protest de wereld wakker schudden en wijzen op de gevaren die het boren in de Noordpool met zich meebrengt voor het milieu, het klimaat en de Noordpool zelf. Zoals Faiza zelf ooit over Shell schreef: “We doen het niet om jullie te pesten, beste mensen van Shell. We doen het zodat jullie straks nog een baan hebben, en wij allen een schone planeet om op te leven.”

PvdA-GroenLinks-LokaalSociaal vindt dat de activisten voor hun vreedzaam protest nooit opgepakt hadden mogen worden, en daar ook niet voor vervolgd mogen worden. In de gemeenteraad van De Ronde Venen van 21 november, heeft de fractie dan ook een motie ingediend en aangenomen gekregen, om als gemeente uit te spreken dat Faiza en de andere gevangengenomen activisten niet vervolgd moeten worden en minister Timmermans van dat standpunt op de hoogte te stellen. In de gemeenteraad stemden alleen de fracties VVD en Lijst 8 tegen de motie.