Nieuw gemeenteraadslid: Pieter Kroon (PvdA-GroenLinks-LokaalSociaal)

Pieter Kroon

Pieter Kroon uit Baambrugge zal tijdens de raadsvergadering van 25 februari namens PvdA-GroenLinks-LokaalSociaal worden geïnstalleerd als gemeenteraadslid van De Ronde Venen. Hij volgt daarmee Esther Grondijs op die te kennen heeft gegeven haar plaats in de raad over te willen dragen aan Pieter om zodoende nieuw en jong talent een kans te geven. Zij blijft actief in de fractie als lid van diverse raadscommissies.

Pieter Kroon (26) is geboren en getogen in Loenen en Baambrugge en is afgestudeerd Sociaal Psycholoog. Hij stond bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2014 op de vierde plaats voor PvdA-GroenLinks-LokaalSociaal. De partij heeft toen twee zetels behaald en maakt inmiddels deel uit van de coalitie met wethouder Erika Spil. “We zijn een partij met duurzaamheid hoog in het vaandel”, aldus Esther Grondijs, “en dat betekent ook dat je voor het werk van je eigen partij verder vooruit kijkt dan de huidige raadsperiode. Het is belangrijk dat we over twee jaar een verkiezingslijst hebben met kandidaten met raadswerkervaring. Pieter is al lid van twee commissies en ons is opgevallen dat hij dat bijzonder goed doet. Maar een commissie is nog geen raad, dus die ervaring komt er nu bij voor hem”. Esther Grondijs is acht jaar raadslid geweest, in Abcoude en De Ronde Venen. Door het wegvallen van het raadswerk heeft zij haar handen meer vrij om zich in te zetten voor hulpvragen bij het Ombudsteam en het behoud van een zwemvoorziening in Abcoude.

Pieter Kroon was deze raadsperiode al fractie-assistent voor PvdA-GroenLinks-LokaalSociaal in De Ronde Venen. Hij heeft politieke ervaring op zowel landelijk als provinciaal niveau. Zo heeft hij stage gelopen bij de Tweede Kamerfractie van GroenLinks als assistent van Jesse Klaver en was hij begin vorig jaar kandidaat bij de Provinciale Statenverkiezingen voor GroenLinks. Nu is hij fractiemedewerker en commissielid voor de Statenfractie van GroenLinks in de provincie Utrecht. Een functie die hij zal blijven uitoefenen. “Deze linking pin maakt onze fractie nog sterker. Veel zaken die de gemeente betreffen, spelen immers op provinciaal niveau. Dankzij Pieter zijn wij op de hoogte van de actualiteit en dus paraat”, aldus fractievoorzitter Ernst Schreurs, die uitkijkt naar deze verdere versterking van zijn fractie.

Pieter heeft onder meer gewerkt als Junior Projectleider bij stichting Natuur & Milieu en is lid van de Vechtplassencommissie. Pieter Kroon: “Ik heb ontzettend veel zin om als raadslid te starten. Ik wil mij vooral gaan inzetten voor een groene en gezonde leefomgeving. Zo maak ik mij bijvoorbeeld zorgen over de verhoging van de maximumsnelheid op de A2, maar ook onderwerpen als verduurzaming van de landbouw, betaalbare woningen voor jongeren en goed en bereikbaar openbaar vervoer vind ik belangrijk.”

Het afscheid van Esther Grondijs en de installatie van Pieter Kroon zal aan het begin van de raadsvergadering van 25 februari plaatsvinden.