PvdA-GroenLinks-LokaalSociaal dient motie in tegen snelheidsverhoging op de A2

PVDA GL Poster 06 A4Samen met CU-SGP en SVAB diende PvdA-GroenLinks-LokaalSociaal in de raadsvergadering van donderdag 6 maart jl. een motie in tegen de mogelijke snelheidsverhoging van 100 naar 130 km/h op de A2.

De reden hiervoor is dat harder rijden naast een beperkte tijdswinst van zo’n 48 seconden op het traject tussen Vinkeveen en Amsterdam, vooral zorgt voor een toename van de uitstoot van fijnstof, stikstof en CO2. Deze uitstoot is behalve slecht voor het milieu, ook bijzonder slecht voor de gezondheid van onze inwoners. Daarnaast zal ook de geluidsoverlast toenemen en worden er met een eventuele verhoging afspraken omtrent de maximale snelheid en de uitstoot geschonden die door het Rijk ten tijde van de verbreding van de A2 met de A2-gemeenten gemaakt zijn.

“Helaas vonden CDA, VVD, RVB en Lijst 8 Kernen het belang van 48 seconden tijdswinst zwaarder wegen dan het belang van de gezondheid van onze inwoners. Wij maken daarin een andere afweging”, aldus fractievoorzitter Ernst Schreurs.

Schreurs merkt daarnaast op dat ook de boeren niet blij zullen zijn met een eventuele snelheidsverhoging: “Een toename in de uitstoot van stikstof zal de boeren belemmeren in hun bedrijfsvoering, aangezien die nu al moeite hebben om de uitstoot van stikstof binnen de normen te houden”.

PvdA-GroenLinks-LokaalSociaal vindt dat het belang van de gezondheid van onze inwoners zwaarder moet wegen dan een tijdswinst van 48 seconden en zal zich daarom ook in de nieuwe raadsperiode verzetten tegen een eventuele snelheidsverhoging op de A2.